Mikala

Indrazneste sa vizezi

Definirea scopului

Povestea de astazi este, dupa cum probabil v-ati dat seama din titlu, despre definirea scopului.

Din categoria teoria este simpla, practica ne omoara, va prezint in continuare cate putin din teorie si practica.

Sa luam doua exemple simple din cumparaturi.

1. Mersul la paine

Cumpararea unei paini este un lucru banal. Oricine poate cumpra de o paine. Putini isi dau seama ca in procesul de cumparare, chiar si a unei paini, trebuie sa tii cont de cateva lucruri:

  • Bani. Sa ai suficienti bani incat sa poti cumpara o paine si sa nu iti dea rest mai putin
  • Locatia. Daca stii de unde sa cumperi paine mai ieftina si fara sa stai la coada esti in avantaj
  • Ingredientele. O paine buna se cunoaste dupa gust. Daca are sare, cartof, lapte si ce mai trebuie, devine cu usurinta favorita.

Observati ca simplul fapt ca stiti sa cumparati paine este o rutina pe care putini isi amintesc cand si cum au invatat-o.

purpose1

2. Cumpararea unei masini

Achizitionarea unei masini este la fel de simplu ca si cumpararea unei paini. Singura diferenta fata de cumpararea unei paini este ca are mai multi pasi:

  • Bani. In functie de ce masina iti doresti (sport, familie, etc.) poate costa mai mult sau mai putin
  • Locatie. A fost o perioada cand simptica masina produsa in Romania costa in Ungaria cu 1000 de euro mai ieftin. (Acesta este un paradox avand in vedere ca ar trebui sa fie mai scumpa daca adaugam transportul si adaosul, dar asta este o alta poveste.) 
  • Dotari. Fiecare are dreptul de a alege in functie de nevoi.
  • Stare. Daca este second hand trebuie sa o verifici sa fie in regula.
  • etc.

Ideea este ca lipsa de experienta si concentrare face ca cel de-al doilea proces sa fie mult mai greu. Daca iti faci temele cum trebuie in cele din urma te alegi cu o masina de care esti multumit.

3. Bonus: achizitionarea a ce vrei tu

Am spus initial doua exemple pentru ca este mai usor de procesat pentru mintea umana. Sunt doua produse si vedem avantaje prin comparatie. Daca erau 5 produse unde fiecare avea pasii sai era mai greu comparat.

Cea de-a treia achizitie pe trebuie s-o definesti tu. Gandeste-te la domeniul cel mai drag si alege ceva mai mare decat o masina.

Desi nu ar trebui este mai dificil, multi se blocheaza la acest pas pentru ca oamenii sunt obisnuiti sa li se spuna ce au de facut.

Este simplu sa te duci la munca sa-ti spuna cineva fa aia, fa ailalta si dupa ce termini vedem ce mai avem de facut.

Dar la fel de simplu este sa dai drumu imaginatiei sa vezi ce-ti place tie sa faci. Multi nu isi permit sau nu vor sa isi asume riscuri pentru ca pot gresi cand iau anumite decizii.

Dragilor, numeni nu este perfect. Din greseli se invata. Poti invata din greselile tale sau ale altora. Poti inainta mai repede sau mai incet.

In domeniile noi nu poti inainta decat experimentand.

Care este scopul tau ?

Citat-Albert-Einstein-scopul

Doar 3 oameni din 100 stiu sa raspunda la intrebarea asta.

Un studiu realizat de mai multe institutii de prestigiu mondial (precum Harvard sau Yale) a constatat ca cei care isi definesc un scop ajung mult mai departe decat cei care n-o fac.

Acest studiu s-a facut pe elevii. Dupa o perioada de timp cei 3% din elevii care aveau un scop definit traiau pentru ceva si aveau avere cat cei 97%.

Ce zici, merita sa ai un scop ?

“Cautarea sensului si a scopului este printre cele mai puternice si rezistente teme in fiecare cultura, chiar de la inceputurile istoriei. Apare in povestiri stravechi , precum Odiseea lui Homer, si a animat calatori atat de diferiti, de la Isus la Budha, de la Moise la Mahomed.

Puterea scopului este la fel de adanc inradacinata si in cultura populara moderna, in dierse filme, de la Indiana Jones si ultima cruciada, care reda legenda cautarii Sfantului Potir (Graal) de catre Perceval, reprezentat de personajul fanfaron Indiana Jones, pana la trilogia Razboiul Stelelor, in care Luke Skywalker da piept cu propriile temer launtrice, infruntandu-l pe Darth Vader si Imeriul Raului si salvand-o pe printesa Leia.

Si nu e intamplator faptul ca aceste filme, care ne poarta cu abilitate printre teme arhetipale, cum sunt cautarea sensului si trumful binelui asupra raului, se numara printre cele mai de succes din toate timpurile.

Filosoful si specialistul in mitologie Joseph Cambell a descris cautarea sensului si a scopului ca fiind “calatoria eroului”. Elementele de baza ale drumului par de-a lungul culturilor si istoriei. Transformarea proprie, spunea Cmpbell, este cea mai mare provocarea a noastra ca fiinte umane. Calatoria eroului incepe cand ceva trezeste in noi nevoia de schimbare – iluminarea, discomfortul, durerea. Campbell numeste acest lucru “chemarea catre aventura”.

Odata ce am acceptat chemarea ne impingem in necunoscut. Pe parcurs dam piept cu indoiala, nesiguranta, frica si greutatile. La un moment dat, ne dam seama ca nu putem face calatoria singuri si cerem ajutorul unui “mentor”.

O serie de teste ne imping catre renuntare, dar in “chinul suprem”, pana la urma ucidem dragonul – infruntand intunericul din noi insine, apeland la potentialul nostru neutilizat. Sarbatorim si cunoastem aceasta implinire, dar procesul nu se termina aici. Calatoria continua si eroul adevarat asteapta mereu o noua chemare catre aventura.

Calatoria eroului isi are radacinile in mobilizarea, cultivarea si innoirea periodica a resursei noastre cele mai de pret – energia – pentru ceea ce conteaza cel mai mult.

Cu totii avem de infruntat cerinte extraordinare in momente extraordinare. Putini dintre noi se multumesc sa fie obisnuiti – la serviciu, in casnicie, ca parinti, ca fii ai parintilor care imbatranesc, in calitate de contribuabili ai comunitatii.

Obisnuit nu e destul. Vrem mai mult de la noi, fie de la angajatori, fie de la soti, de la copii, de la parinti, de la concetateni. In fiecare dintre aceste situatii vrem ce este mai  bun cu putinta. ”

Din pacate, majoritateadintre noi nu urmarim calea eroului. 

Realitatea simpla, aproape jenanta. 97% dintre noi ne simtim prea ocupati pentru ca cauta sensul si a avea un scop.

Multi dintre noi bajbaim somnambuli prin viata, operand de cele mai multe ori pe pilot automat gandind pe moment si nu in perspectiva.

Ne indeplinim obligatiile, dar rareori ne intrebam daca am fi putut atinge un prag mai inalt.

Cand sunt intrebati oamenii care este scopul lor, raspunsurile sunt generice:

  • sa am am grija de familie
  • sa ne fie mai bine
  • pentru o viata mai buna

Astfel de raspunsuri le puteti vedea pe youtube la ultimul mare miting din Romania cand au iesit in strada in capitala cateva sute de mii de oameni. Raspunsurile de genul “sa fie bine sa nu fie rau” sunt dezamagitoare.

Adevarul este ca multi oameni, in momentul de fata, nu simt pasiune pentru nimic.

purpose-action-results

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.