Mikala

Indrazneste sa vizezi

Despre SpaceX a lui Musk

Salutare,

Cu siguranta multi au ratat momentul lansarii rachetei Space-X Falcon 9 din 8 aprilie 2016.

Cu adevarat unic si interesant este aterizarea rachetei pe o platforma de cativa metri undeva in ocean.

Aveti un clip mai jos cu momentul istoric in care puteti vedea aceste detalii istorice.

Cateva cuvinte despre efectele a ceea ce a relizat Elon Musk cu Falcon 9.

Despre rachete

Falcon 1

Denumirile au fost alese dupa nume de soimi. Inclusiv motoarele de la Falcon 1 aveau denumiri de specii de pasari de prada.

Falcon 1, ca si celelalte, este o racheta low cost proiectata pentru partea de jos a spatiului (imi scapa denumirea acum) nu urca sau nu parcurge distante mari si nu cara greutati.

Falcon 5

S-a vehiculat si ideea lui Falcon 5 la un moment dat. Evident numele vine de la cele 5 motoare. Nu stiu care este stadiul acestei rachete, dar din cate am inteles Elon afirmase ca racheta putea functiona in conditii normale cu 3 din cele 5 motoare.

Falcon 9

Denumirea de Falcon 9 se datoreaza motoarelor aranjate in octogon si a celui central, in total 9.

Pe langa faptul ca poate cara greutati mai mari i se poate atasa si o capsula pentru transportul oamenilor.

Falcon 9 si Falcon Heavy
Falcon 9 si Falcon Heavy

Capsula Dragon

Capsula Dragon a fost proiectata in numai 4 ani. Este unul din cele mai rapide proiecte din istoria aerospatiale.

Proiectul a fost inspirat din proiectele de capsule din trecut, diverse articole din domeniu, si altele.

Mai multe zone aveau nevoie de imbunatatiri, unele mai mici altele mai mari, unele simple, iar altele complexe.

Inginerii SpaceX au economisit spatiu reducand componentele traditionale, adaugand in acelasi timp mai multe functionalitati prin noile echipamente mai puternice.

Desi capsula Dragon seamana foarte mult cu capsula Apollo, aceasta este mai spatioasa si are un loc suplimentar pentru echipamente si pentru cosmonautii care vor fi trimisi in spatiu.

Printr-o intelegere cu NASA a gasit solutia perfecta pentru scutul termic numit PICA. Acesta poate fi produs mai ieftin si materialul de baza este imbunatatit.

Costul capsulei Dragon a fost de 300 de milioane de dolari. Adica de 10 pana la 30% mai ieftin decat capsulele construite de alte companii.

Capsula SpaceX Dragon V2

Dupa premiera primului transport al capsulei Dragon cu diverse NASA ofera SpaceX 440 milioane de dolari pentru a adapta capsula la transportul oamenilor.

Intr-o prezentare a lui Elon Musk capsula era spatioasa si mult imbunatatita fata de cele vechi folosite de alte companii. Daca retin bine parca are 7 locuri.

Mai nou Dragon 2 va putea andoca la statia spatiala internationala automat. Pana de curand se folosea un brat robotic pentru prinderea capsulelor cand acestea intrau in raza.

O alta premiera este ca Dragon 2 poate ateriza oriunde pe pamant cu ajutorul propulsoarelor si a motoarelor SuperDraco. S-a terminat cu aterizarile violente in ocean sau cu aruncarea navelor spatiale dupa fiecare zbor.

SpaceX Dragon
SpaceX Dragon

Falcon Heavy 

Falcon Heavy este un alt proiect SpaceX, derulat evident in paralel proiectat pentru distante si incarcaturi mari precum MARTE.

Falcon Heavy va fi cea, sau este deja, cea mai puternica racheta din lume.

Solutia gasita de SpaceX de a combina 3 rachete Falcon 9 insumand 27 de motoare Merlin cu capacitatea de a transporta pe orbita peste 53 de tone este de-a dreptul incredibila.

Unul din avantaje este posibilitatea de a folosi acest tip de motor in combinatii diferite.

SpaceX isi produc singuri camere de combustie, pompe turbo, generatoare de gaz, injectoare si valve principale, si altele.

Falcon Heavy poate transporta o incarcatura de doua ori mai mare decat principalul competitor (racheta Delta IV Heavy de la Boeing/ULA) la o treime din pret.

Another Falcon ? 

Mai este inca o racheta la care se lucreaza, probabil in momentul de fata (2018) s-o fi materializat, dar nu detin informatiile momentan. Este vorba probabil de cea mai mare si/sau puternica racheta SpaceX.

Despre partea economica

In primul rand trebuie spus ca Space-X este singura companie privata care face transporturi in spatiu.

Rusia taxeaza SUA cu 70 de milioane de dolari pentru fiecare persoana si daca se supara poate taia accesul in spatiu statelor unite in cazul unoz dezacorduri politice de exemplu.

Space X revolutioneaza industria folosind progresele tehnologice din productia si lansarea rachetelor pentru a scadea dramatica a costurilor calatoriei in spatiu.

In loc sa distruga rachetele lasandu-le sa cada in ocean Space X foloseste motoare care le incetineste caderea si le lasa sa aterizeze pentru a le putea refolosi.

Imagineaza-ti cat ar costa un bilet de avion daca dupa fiecare cursa avionul respectiv s-ar distruge.

Refolosirea este cea mai importanta parte a economiei, avantajul suprem pe care SpaceX il are in industria aviatica.

Altele

SpaceX a inceput constructia propriului aeroport spatial de la zero cu scopul de a lansa cat mai multe rachete pe ora prin automatizarea proceselor de ridicare a rachetelor, incarcarea lor cu combustibil si lanzare.

In acelasi timp in paralel se fac tot felul de experimentari a vehiculelor noi in timpul lansarilor in moduri in care altii nu se gandesc s-o faca.

Costumele de astronaut

Pana si costumele de astronaut au fost imbunatatite pentru o mobilitate mai buna. Iata cum arata unul alaturi de o capsula

spacex astronaut-spacesuit
spacex astronaut-spacesuit

Video Amazing Space-X Landing

Mai jos aveti dovada aterizarii rachetelor SpaceX

Economiile

Sunt probabil sute de povesti despre cum se fac economii si se gasesc solutii inteligente la SpaceX.

Una dintre ele dateaza din 2004 cand SpaceX avea nevoie de un dispozitiv de actionare a articulatiei cardanice pentru orientarea treptei superioare a rachetei Falcon 1.

Inginerul David nu mai construise asa ceva si a inceput cautarea furnizorilor pentru producerea unui actuator electromecanic.

Oferta era de 120.000 de dolari. Elon Musc cand a auzit a inceput sa rada:

“- Piesa asta nu e mai complicata ca un motor de usa de garaj. Bugetul tau este de 5.000 de dolari. Du-te si rezolva problema. ”

Dupa 9 luni in care inginerul a construit dispozitivul de actionare a stat si s-a chinuit 3 ore sa scrie mailul in care ii prezenta lui Musk partile bune si partile rele ale dispozitivului, cum si de ce a facut anumite alegeri.

Cand a trimis mailul l-au trecut un val de nelinisti stiind ca daduse tot ce e mai bun timp de un an pentru a face ceea ce alta companie nu ar fi facut.

Elon Musk a rasplatit toata aceasta munca raspunzand scurt

– OK.

Dispozitivul de actionare construit de inginerul Davis a costat 3.900 de dolari si a zburat in spatiu cu racheta Falcon 1.

” Am investit tot capitalul meu intelectual in acel e-mail, iar intr-un minut am primit un raspuns atat de simplu. Toata lumea din companie avea experiente similare. Unul dintre lucrurile mele preferate la Elon este decizia de a lua decizii rapid. Asa functioneaza si astazi”, spune Davis.

 

Concluzii

Intradevar rachetele SpaceX arata ca un mare falus, dar daca ne uitam la performantele si caracteristicile lui .. nu putem spune decat WAW.

Ceea ce ati citit mai sus este doar o parte din povestea SpaceX. Daca sunteti pasionati de acest subiect va recomand cartea pentru ca este fascinanta.

Nici nu te gandesti cate lucruri minunate se pot intampla in lume de care nu ai habar ..

Cartea o poti gasi AICI

Citeste si despre Tesla

Comments (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.