Mikala

Indrazneste sa vizezi

Despre Tesla

Salutare,

In continuare o sa fac public o foarte mica parte din ceea ce este, ce inseamna si cu ce se difera Tesla fata de restul industriei auto. Probabil nu o sa fie identic cu cel prezentat de autor dar ideea cu siguranta este aceeasi.

Sunt atat de multe reclame la tv pentru masinile de tot felul incat este usort sa devii imun si sa ignori mesajul pe care il transmit ele de fapt.

Dar e ceva normal pentru ca oricum nu spun prea multe. Brandurile sunt dispuse sa faca un efort in reclamele lor in care au exploatat aceleasi lucruri in ultimele decenii: o manevrare usoara sau un suport suplimentar pentru bauturi.

Cei care nu gasesc nimic interesant cu care sa-si promoveze masinile folosesc femei semidezbracate, barbati cu accent britanic si, la nevoie, soricei dansatori in fracuri pentru a-i convinge pe oameni ca masinile lor sunt mai bune decat celelalte.

Data viitoare cand vei vedea la televizor o reclama la o masina, fa o pauza si asculta cu adevarat ce spune.

Cand iti dai seama ca “promotia” Volkswagen care iti promite ca nu trebuie decat sa semnezi si pleci cu masina inseamna, de fapt, ca “facem experienta de a cumpara o masina ceva mai putin oribila decat de obicei”, incepi sa intelegi cat de jos a ajuns industria auto.

Tesla

tesla model s red
tesla model s red

In vara lui 2012, Tesla Motors si-a socat concurenta, care se complacea in starea aceasta, lansand pe piata sedanul Model S.

Acest vehicul de lux, complet electric, putea parcurge aproape 500 km cu o singura incarcare si atingea 100 km/h in numai 4.2 sec.

Avea 7 locuri, daca foloseai si scaunele optionale pentru copii precum si doua portbagaje. Cel standard, din spate, si cel din fata in locul motorului traditional.

Modelul S functioneaza cu un pachet de baterii electrice amplasat la baza masinii si cu un motor electric de marimea unui pepene situat intre rotile din spate.

Fara motor si componentele lui interconectate masina este foarte silentioasa.

Modelul S a surclasat aproape toate celelalte sedanuri de lux la

  • viteza
  • autonomie
  • manevrare
  • spatiu de stocare

Alte atractii sunt manerele usilor care sunt ascunse in corpul masinii pana cand soferul se apropie de vehicul, moment in care ies in afara.

Soferul deschide usa, se urca la volan, iar manerele se retrag din nou in caroserie.

Ai mai vazut asa ceva undeva ?

Asezat la volan soferul descopera un ecran de 17″ cu touchscreen care controleaza majoritatea functiilor masinii presum sistemul audio sau deschiderea trapei cu doar o singura atingere.

In timp ce majoritatea masinilor au un bord foarte mare, pentru a cuprinde toate ecranele si butoanele necesare si pentru a-i izola pe oameni de zgomotul motorului, Modelul S ofera foarte mult spatiu.

Internetul este o trasatura de baza a vehiculului oferindu-i soferului de la muzica la harti pe consola uriasa.

Acesta nu are nevoie sa bage cheia in contact sau sa apese pe buton pentru a porni masina. Greutatea lui cupleaza senzorul, cand acesta se aseaza pe scaunul soferului, cupleaza senzorul din cheie Model S in miniatura.

Construita din aluminiu usor aceasta a obtinut cel mai ridicat rang de siguranta din istorie.

La momentul scrierii articolului poate fi incarcata gratuit de la statiile Tesla din lume.

Tesla-Model-S-P100D-interior
Tesla-Model-S-P100D-interior

Masinile traditionale

.. au cateva mii de piese in miscare si trebuie sa produca explozii controlate prin pistoane, arbore cotit, filtre de ulei, alternatoare, ventilatoare, distributie, valve, bobine, cilindri, si acestea din piesele necesare in acest scop.

Energia produsa de motor trebuie transferata prin ambreiaj, viteze si transmisie pentru a pune in miscare rotile, iar sistemele de esapament trebuie sa elimine reziduurile.

Masinile care functioneaza astfel au o eficienta de 10-20%, cea mai mare parte a energiei (de circa 70%) este pierduta sub forma de caldura in motor in timp ce restul se pierd prin rezistenta aerului la frecare, franare si alte functii mecanice.

Model S

.. are cam 12 piese mobile, bateriile trimitand energia instantaneu motorului care invarte rotile. Astfel Model S ajunge la o eficienta de 60%.

Cum cumperi o Tesla

Dupa cum spuneam si mai sus Tesla nu vine prin dealeri si oamenii nu lucreaza cu comision. Ei sunt acolo sa te indrume nu sa te jecmaneasca sau jumuleasca de bani.

Odata cumparata masina ea poate fi livrata unde doresti. Daca alegi sa o ridici de la sediu tu, familia si prietenii tai puteti beneficia de un tur gratuit al fabricii.

Daca masina nu functioneaza corespunzator pe perioada garantiei Tesla o ia la reparat si iti ofera alta pe perioada reparatiei.

Modelul S are o metoda inedita de a remedia unele probleme nemaintalnita la masinile de serie. 

Unii dintre primii cumparatori s-au plans de diverse probleme, precum manerele usilor care nu ieseau complet sau stergatoarele care functionau ciudat.

Erau defecte de neiertat pentru o masina atat de scumpa dar Tesla le-a rezolvat cu eficienta inteligenta.

Noaptea, in timp de proprietarul dormea, inginerii Tesla se conectau la masina prin internet si faceau actualizari ale softului masinii.

Cand clientul pleca cu masina dimineata descoperea ca totul functioneaza cum trebuie si parca avea sentimentul ca reparatiile erau facute de spiridusi invizibili.

Tesla-logo-red
Tesla-logo-red

Update and Upgrade Tesla

Tesla a folosit aceasta abordare si pentru perfectionarea masinii, nu doar pentru unele probleme reclamate.

A oferit o aplicatie prin care soferii puteau porni de la distanta AC-ul sau putea vedea pe telefon unde este parcata masina.

Apoi a inceput sa faca actualizari softului original care ofereau masinii functii noi.

Peste noapte Modelul S putea primi functii de control al tractiunii pe portiuni de panta sau pentru autostrada. Se putea incarca mai usor sau dispuneai de noi controale.

Cum bine a spus celebrul om de stiinta Craig Venter: “A schimbat radical transportul. Este un computer pe roti.

Producerea si dezvoltarea Model S

Tesla a achizitionat in urma crizel din 2008 o fabrica chiar in curtea sa, adica foarte aproape, in care Toyota si GM convenisera sa faca onoua marca de masina NUMMI (New United Motor Manufacturing Inc.) doar ca din cauza crizei GM s-a retras din cauza falimentului si apoi s-a retras si Toyota. Astfel Tesla a folosit acea fabrica pentru 42 de milioane de dolari si Toyota cumpara 5% din actiunile Tesla.

De la Toyota a achizitionat 35 de vehicule pentru teste pe care au lucrat 45 de oameni.

Musk era de parere ca un inginer destept face cat 3 mediocrii. (noteaza asta s-ar putea sa te ajute in afacerea ta!)

Cu mercedes treaba sta in felul urmator. Au luat cateva masini pentru a lucra pe ele pentru a stabili pozitia partilor componente. Cand conducerea Mercedes a vazut asta in decurs de o luna s-a dus sa vada ce fac baietii cu prototipul electric si au ramas impresionati. Au cumparat si ei 10% actiuni.

Elon Musk a fost in permanent CEO si majoritar la Tesla chiar daca a dat actiuni si angajatilor si altora.

Testarea Tesla

Asta trebuie s-o citesti intr-un loc linistit pentru ca va spune multe. E o diferenta mare, uriasa intre cum se lucreaza la Tesla si cum se lucreaza in companiile auto traditionale. Fa un calcul apoi si la diferenta de bani, e ceva fabulos.

Au fost produse aprox. 12 masini alfa

Cateva au mers la furnizori precum Bosch pentru a incepe lucrul la sistemul de franare, iar altele au fost folosite pentru diverse teste si modificari de design.

Directorii Tesla roteau vehiculele intr-un program foarte strict: o echipa lucra 2 saptamani pentru testele in conditii de iarna, apoi vehiculul alfa pleca la alta echipa, pentru perfectionarea sistemului de propulsie.

Oficialii Tesla: “Tipii de la Toyota si Daimler au fost impresionati de eficienta noastra. Ei au, de obicei, cate 200 de masini alfa si pana la 1000 masini beta. Iar noi faceam totul cu vreo 15 masini. Li se parea incredibil.

Va las pe voi sa calculati diferenta de timp si bani de la 15 la 1200 de masini.

Angajat Tesla: “Inginerii stiau ca nu trebuie sa intri intro sedinta cu vesti proaste fara sa ai si un plan pentru a le rezolva.”

Erau momente cand Musk ii coplesea pe ingineri cu solicitarile. A luat acasa un prototip al modelului S pentru un weekend, iar cand s-a intors luni dimineata, a cerut vreo 80 de modificari.

Cum nu-si noteaza niciodata nimic, memrase toate schimbarile pe care le voia si revizuia saptamanal lista pe care o avea in minte, pentru a vedea ce au rezolvat inginerii.

Tesla Model X

tesla model x
tesla model x

Tesla de vanzare

Si uite-asa au scos pe piata superba masina sa cum deschide un patiser dimineata si imbie toata strada cu mirosul preparatelor calde.

Producatorii traditionali au spus ca este o scamatorie comerciala si ca vanzarile foarte mari sunt trecatoare.

Cateva premii ale Model S

  • A fost desemnat masina anului de MotorTrend in urma votului unanim
  • A depasit11 modele precum Porsche, BMW, Lexus sau Subaru.
  • Consumer reports a acordat cel mai mare rating din istorie 99 din 100 de puncte declarand ca este probabil cea mai buna masina contruita vreodata.
  • Tesla este cea mai noua companie auto de succes de la Chrysler din 1925 din America.

La numai un an compania a intrat pe profit cu vanzari de 526 milioane de dolari. Este probabil cel mai mare gadget pe care l-ai putea dori.

Intre 2008 si 2012 compania a vandut 2500 de Roadstere.

 

Concluzie

Dupa ce era cat pe ce sa vanda compania catre Google pentru 6 miliarde de dolari Tesla vinde 5000 de unitati, isi plateste datoria catre guvern si intra pe profit.

Intrun anunt la sediul companiei Elon dezvaluie alte cateva secrete. Bateiile au o usa in partea de jos si pot fi schimbate la statiile Tesla de incarcare de catre un robot in 90 de secunde contra unei sume echivalente cu un plin. Si faptul ca a inceput sa lucreze la o retea nationala de staii de incarcare rapida. A gandit din timp si a prevazut masinile cu posibilitate de incarcare rapida, lucru care la vremea aceea nu era disponibil.

Tesla revolutioneaza industria auto printr-o serie de noi modificari a regulilor jocului. Cateva dintre ele sunt.

  • Manerele se retrag in caroserie
  • A fost cotata cu cel mai ridicat grad de siguranta din istorie
  • Ofera un spatiu al naibii de generos si un touchscreen de 17″
  • Are autonomie, manevrabilitate si viteza de invidiat
  • Eficienta 60% fata de 10-20% ale masinilor traditionale
  • Vanzarea se face direct in loc de dealeri
  • Incarcare gratis
  • incarcare in 90 de secunde optionala

 

Citeste si despre Space X a lui Elon Musk 

 

Comments (1)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.