Mikala

Indrazneste sa vizezi

Legea Offshore

S-a votat legislația care reglementează regimul exploatărilor de gaze din Marea Neagră, nu numai cele concesionate acum către ExxonMobil – Petrom, Black Sea Oil&Gas și LukOil – Romgaz, dar și cele din perimetrele viitoare care vor fi scoase la licitație.

Cert este ca legea off-shore nu-i permite Romaniei sa valorifice eficient gazele din Marea Neagra. Proiectul de lege off-shore – care stabileste in ce conditii se vor exploata gazele din Marea Neagra – este confuz si plin de hibe, apreciaza expertul in energie Otilia Nutu de la Expert Forum.

Legea offshore ce este

Este legea care da dreptul firmelor sa exploateze resurse (pe mare in cazul nostru). Ca sa nu bata la ochi a fost trecuta la “altele..” Totul a inceput dupa ’90 cand s-au facut contracte “Strict secret” ca sa se stie despre ce cale or sa ia resursele. Atat gazul, cat si aurul si altele … Mai multe detalii gasiti in video mai jos.

Pentru cine este interesat mai multe detalii despre superba lege care evident NU avantajeaza Romania. Cel putin nu cat s-ar putea si cat ar trebui.

Dar daca ne uitam mai bine la superbii conducatori (guvernanti care guverneaza ei cum guverneaza) vedem atatea povesti frumoase de-ti vine sa-i pupi nu altceva. In schimb daca te uiti in jurul tau, in batatura, pe camp sau oriunde in alta parte si vezi ca povestile alea frumoase nu se concretizeaza, ca nu sunt spitale, infrastructura, servicii si coruptia este la un grad ridicat ce-ti vine sa faci romane ?

Ma rog, intrebarea e retorica, in ultimii 30 de ani ce-ai facut ? mai nimic ..

Cat gaz s-a descoperit in Marea Neagra ?

mult !

Inca din 2012, companiile Exxon si OMV Petrom au anuntat ca au identificat, la o adancime de peste 900 de metri, zacaminte masive de gaz. Initial s-a crezut ca ar fi vorba despre numai 48 de miliarde de metri cubi, dar ulterior s-a stabilit ca zacamantul contine nu mai putin de 200 de miliarde de metri cubi de gaz. Cu alte cuvinte, cam cat consuma Romania in 18 ani!

Atunci era momentul perfect ca statul roman sa profite ca niste companii i-au descoperit aceste resurse si sa isi creeze strategii clare si avantajoase de exploatare.

Din pacate, Romania n-a facut nimic din toate acestea. In schimb, a lasat timpul sa treaca inutil, fara sa isi creioneze macar vreo strategie. Abia in 2017, in timpul Cabinetului Tudose, a fost lansat un proiect de lege care sa stabileasca reguli pentru exploatarea gazelor off-shore (pe mare – n.red) . Facut in pripa, respectivul proiect de lege amesteca prevederile tehnice, ingineresti, cu reglementari fiscale si, per total, impunea un mod de exploatare a gazului care e dezavantajos pentru stat. E dovada clara a faptului ca un proiect amanat fara rost vreme de 5 ani nu se poate face bine, pe genunchi, in numai cateva luni! Cu toate astea, senatorii l-au adoptat.

Companiile din off-shore primesc avantaje pe care cele din on-shore nu le au.

Pe larg din anumite surse (oficiale si neoficiale)

Proiectul de lege adoptat deja de senatori le ofera companiilor care urmeaza sa exploateze gaze off-shore (pe mare) avantaje importante, pe care exploatatorii on-shore (de pe tarm) nu le au.

Mai exact, in baza prevederilor OG 6/2013 si OG 7/2013 (modificata consistent in iunie 2018), societatile de exploatare on-shore trebuie sa-i plateasca statului roman nu doar redevente, ci si impozite pe veniturile suplimentare, obtinute in urma dereglementarii pietei romanesti de gaze.

Nivelul acestor impozite depinde de pretul de vanzare a gazului. Poate ajunge, insa, pana la 80% din suma incasata pe MW/h care depaseste 85 lei.

legea offshore
legea offshore

Mai exact, la Articolul 18 al legii, in forma adoptata de Senat, se arata ca:

“Titulari de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore aflate in curs de executare la data intrarii in vigoare a prezentei legi beneficiaza, pe toata perioada derularii acestora, de nivelul de redeventa, cotele procentuale de redeventa petroliera, pragurile de productie bruta aferente acestor cote (…) incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, prevederile Ordonantei Guvernului 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Ordonantei 6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale (…) nu se aplica titularilor de acorduri petroliere referitoare la perimetre offshore aflate in curs de exploatare la data intrarii in vigoare a prezentei legi”.

Aceeasi lege prevede ca daca, totusi, statul le-ar impune vreo taxa suplimentara societatilor de exploatare, ar fi obligat sa le restituie integral banii. Astfel, potrivit Articolului 19 din legea votata de senatori:

In situatia in care titularii acordurilor petroliere la perimetrele petroliere off shore aflate in curs de executare la data intrarii in vigoare a prezentei legi sunt obligati sa plateasca orice sume percepute de autoritatile publice in plus fata de sumele care ar fi fost datorate, in conformitate cu prezenta lege“.

In aceste conditii, din exploatarea gazelor, la bugetul de stat ar ajunge doar banii din redevente, care inseamna maxim 13% din valoarea de vanzare a gazelor, in baza Legii Petrolului 238/20004.

Otilia Nutu spune insa ca impozitul suplimentar pe care il platesc acum exploatatorii on-shore nu prea isi are rostul. In plus, diferentele dintre exploatarile on-shore si off-shore ar trebui regandite.

“Sunt multe lucruri care ar trebui luate in calcul aici, daca vrei sa ai o lege buna, functionala. O reteta simpla, care sa se aplice rapid, nu exista.

Principiile de fiscalitate ar trebui sa fie aceleasi pentru exploatarile on-shore si off-shore. Sigur, atunci cand stabilesti formule de calcul si de plati, sunt parametri de care ar trebui tinut cont. Printre ei, conditiile de exploatare. Iar acestea sunt mai dificile in off-shore.

Cotele de redevente si impozitele ar trebui sa depinda si de modul in care arata depozitele de resurse. In functie de acest factor, exploatarea poate fi mai dificila sau mai putin dificila. Iar la noi, spre exemplu, e mai dificila decat in Arabia Saudita sau in Turkmenistan.

Toate aceste lucruri ar trebui stabilite clar, in urma unui studiu platit de statul roman, nu de companii. Am vazut, in trecut, ca au fost companii care aduceau amendamente la legi. S-a intamplat la Ordonanta 64/2016 pentru liberalizarea pietei gazelor. Nu e in regula sa se intample asa ceva.

Oricum studiul despre care vorbim si discutiile n-au cum sa fie finalizate pana pe 19 iulie (data la care se termina sesiunea parlamentara extraordinara si pana la care, cel mai probabil, deputatii vor vota legea off-shore – n.red) “, a precizat Otilia Nutu

 

Cateva concluzii 

Unii zic ca istoria nu iarta.

Pai ma scuzati. Ce preferi ?

A: sa te duci la un job cinstit sa castigi sa un salariu mediu 3.000 de lei pe viata

B: sa “iei” ca Mazare 150 de milioane de euro si justitia sa-ti dea 4 ani cu suspendare

Evident, fiecare este responsabil pentru faptele sale !